HEJ STUDENTER PÅ LBD120
Avslutande mail kring kursen i didaktik och info om rättning av kulturorienteringsessä.
Gunilla Granath har blivit sjuk och kan inte rätta era essäer! (Fick meddelande om detta i morse, den 15 dec.) Examinator för essäerna kommer därför att vara jag (Tarja). Det är därför särskilt viktigt att ni lämnar mig en skriftlig kopia på er essä. Lägg den gärna i mitt fack på skolan.
Igår hade vi ett litteraturseminarium kring Kilskrift; Om konstarter och matematik i lärandet. Detta var en avslutande lektion i didaktikdelen för hösten och lade grunden för nästa termins arbete där jag också muntligen gick igenom upplägget för nästa termin och vilken litteratur som är viktig att börja läsa inför våren (se litteraturlista nedan). Det blev en väldigt bra diskussion utifrån gruppsamtalen med dem som deltog som pekade mot de frågor vi skall fortsätta att arbeta med under våren. Några av de frågor som kom upp var bland annat:
• Hur har projektet kring KIL – konstarter i lärande genomförts och på uppdrag av vem?
• Vilken vetenskapssyn har författarna bakom boken?
• Hur kan man påvisa vetenskapliga resultat utifrån studier i bild/estetiska läroprocesser?
• Vad säger olika vetenskapssyner om lärande och estetik?
• Kan arbete med estetiska uttrycksformer främja lärande? Vilken typ av lärande i så fall och hur?
• Kan man påvisa att det sker ett lärande utifrån teorin om transfereffekt, alltså att det sker en överföringseffekt mellan estetiskt skapande och lärande i olika ämnen?
• Finns det skillnad på hur traditionellt arbete med bild och ämnesövergripande arbete mellan bild och andra ämnen påverkar lärandet?
• Vad är en konstnär och varför särskiljs konsten och pedagogiken?
• Vad innebär det att vara bildlärare då yrket i sig innebär en uppdelning mellan konst och pedagogik?
• Finns det skillnad på kreativitet och fantasi?
• Hur bedöms kreativitet i samhället? (Olika sätt att se på kreativitet framkom)
• Kan man utifrån hjärnforskning mäta lärande genom estetiskt skapande?
• Kan skapande anses vara jämbördig med vetenskaplig undersökning?
Under våren kommer vi att följa upp dessa frågor bland annat utifrån följande huvudteman:
• Bildpedagogikens och utvecklingspsykologins teoretiska grunder (Tarja)
• Nordisk översikt av bildpedagogiken (Bengt)
• Nationell översikt av bild i skolan och forskning (Tarja och Bengt)
• Bedömning av bildämnet (Tarja och Bengt)
• Yrkesrollen (Tarja)
Vissa av seminarierna kommer att vara examinerande. Särskilt viktiga är böckerna:
• Vygotskij, Lev: Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg (1930) 1995.
• Aulin-Gråhamn, Lena, Persson, Magnus & Thavenius, Jan: Skolan och den radikala estetiken. Lund 2004.
• Skolverket: Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. Ämnesrapport till rapport 253, Bild. Hämtas från www,skolverket.se
• Skolverket: Att bedöma eller döma; Tio artiklar om bedömning och betygssättning. Stockholm 2002.
Ha en trevlig julledighet!
Tarja (och Bengt)
Här kommer litteraturlistan:
LBD220, Bild och visuell kultur, 30 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Aulin-Gråhamn, L. Persson, M. Thavenius, J. (2004): Skolan och den Radikala Estetiken. Lund: Studentlitteratur.
Lindgren, Bengt & Nordström, Gert Z. (2009) Det kreativa ögat; Perception, semiotik och bildspråk. Lund: Studentlitteratur.
Freeland, Cynthia (2006): Konstteori; En introduktion. Raster förlag.
Skolverket (2002) Att bedöma eller döma; Tio artiklar om bedömning och betygssättning. Stockholm: Liber. 169 s.
Skolverket (2005). Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. Ämnesrapport till rapport 253, Bild. Hämtas från
www.skolverket.se
Skolverket (2000). Kursplan och betygskriterier för Bild. Hämtas från www.skolverket.se
Skrövset, Siv & Lund, Torbjörn (2000). Projektarbete i skolan. Lund: Studentlitteratur. 200 s.
Vygotskij, Lev S. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos. 108 s.
Waern, Yvonne, Pettersson, Rune & Svensson, Gary (2004): Bild och föreställning; Om visuell retorik. Lund: Studentlitteratur.
www.skolverket.se/projektarbete
www.skolutveckling.multimedia.se
Referenslitteratur:
Abildtrup Johansen, Bodil mfl. (1997). Möjligheternas barn i möjligheternas skola. Stockholm: UR.
Andersson Brolin, Krister (2003). Projektarbete: Lärarboken. Lund: Studentlitteratur. 158 s.
Bendroth Karlsson, Marie (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur AB.
Granath, Gunilla (2008) Milda makter!; Utvecklingssamtal och loggböcker som disciplineringstekniker. Göteborg Studies in
Educational Sciences 263. Diss. Göteborgs universitet. 207 s.
Haggren, Kristoffer, Larsson, Elge, Nordvall, Leo & Widing, Gabriel (2008): Deltagarkultur. Interacting Arts: Korpen. http:// interactingarts.org/
Hansson, Hasse & Karlsson, Sten-Gösta & Nordström, Gert Z. (2006). Seendets språk. Exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori. Lund: Studentlitteratur. 168 s.
Hjort, Madeleine & Unander-Scharin, Åsa & Wiklund, Christer & Åkman, Lennart (2002). KILSKRIFT: Om konstarter och matematik i lärandet. En antologi. Stockholm: Carlssons förlag. 175 s.
Häikiö, Tarja: Barns estetiska läroprocesser; Atelierista i förskola och skola. Diss. Göteborgs universitet. Acta Universistatis Gothoburgensis. 2007. 368 s.
Kulturdepartementet. En strategi för kultur i skolan. Ds 1998:58. Stockholm: Kulturdepartementet.
Lind, Ulla & Åsén, Gunnar (1999). En annan skola: Elevers bilder av skolan som kunskapsrum och social arena. Stockholm: HLS förlag. 158 s.
Lindgren, Bengt (2005) Bild visualitet och vetande; Diskussion om bild som kunskapsfält inom utbildning. Diss. Acta Universitatis Gothoburgensis. Göteborgs Universitet. 180 s.
Lowden, Martina (2006): Allt. Stockholm: Modernista.
Löfstedt, Ulla (2004). Barns bildskapande. Jönköping University Press. 54 s.
Molander, Bengt (1996): Kunskap i handling. Göteborg: Daidalos.
Pettersson, Sten och Åsén, Gunnar (1989). Bildundervisningen och det pedagogiska rummet. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning. Institutionen för pedagogik. C:a 80 s.
Samtidskonst – för lärare och andra intresserade. (2005) Moderna museet/ Lärarförbundet. Stockholm: Lärarförbundets förlag. (109 s)
Skolverket (1994) Bildning och kunskap; Särtryck ur läroplanskommitténs betänkande skola för bildning (SOU 1992:94).
Stockholm: Liber. 85 s.
Sparrman, Anna (2006): Barns visuella kulturer; skolplancher och idolbilder. Lund: Studentlitteratur. 192 s.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar